Mi a népszerűség titka a YouTube-on?


Míg egykor a közösségi portálok csúcsa kifejezetten a Facebook volt, addig napjainkban egyre nagyobb figyelem helyeződik a YouTube világára. A videós tartalmak sokak számára könnyen fogyaszthatóak, szórakoztatnak, és ezen a platformon is kialakulhatnak egyfajta közösségek, társaságok, baráti, vagy például rajongói csoportok. A hazai YouTube minden korábbinál több csatornát számlál, és a kínálatban mindenki találhat az igényeinek, érdeklődési körének és korosztályának megfelelőt. Alapvetően azonban elmondható, hogy elsősorban a fiatal korosztály az, aki folyamatosan figyelemmel tudja követni a portálon zajló eseményeket, és akár több videós feltöltéseit is rendszeresen nézi. Az évek múlásával egyidejűleg nem csak az érdeklődés szokott alábbhagyni az ilyen elfoglaltságok iránt, hanem a rendelkezésre álló idő is csökken, illetve sokan inkább szeretteikre, vagy a munkára fordítják azt, nem tulajdonképpen ismeretlen emberek követésére.

 

De vajon min múlik, hogy ki hány feliratkozóval rendelkezik? Vajon elárul ez a szám bármit arról, hogy milyen közösség épül egy-egy youtuber köré? Vagy sokkal fontosabb a videós személye és az általa képviseltek? A tapasztalatok azt mutatják, hogy minden esetben a videóson van a hangsúly, hiszen személyiségétől és online megnyilvánulásaitól függ, hogy kik és hányan követik. Persze lehet játszani a címválasztással, csalogathatóak a látogatók és a kattintások bizonyos megbotránkoztató vagy figyelemfelkeltő tartalmakkal, de a hosszú távon egy-egy videós mellett döntő, kulturált tartalomfogyasztók számára nem feltétlen ez a lényeges.

 

Sajnos tény, hogy nagyon sokan kifejezetten rosszindulatuk kiélése miatt látogatnak bizonyos csatornákat, és ilyenkor a ki nem élt feszültséget, frusztrációkat tulajdonképpen idegenekre zúdítják rá. Mindenki nem fog szeretni, és ezt megéri szem előtt tartani már a kezdetekkor. Ugyanakkor nagyon fontos, hogy a helyén kezeljük az ártó szándékkal érkezőket, és ha nem tartjuk méltónak egy értelmes vitára, akkor egyszerűen ignoráljuk az ilyen rosszindulatú egyéneket. Ellenkező esetben másról sem fog szólni a csatorna és az online jelenlét, mint a cicaharcokról és az értelmetlen vitákról.

 

A siker titka a YouTube világában talán abban rejlik, hogy egy pozitív, támogató közösséget sikerüljön kiépíteni és olyan tartalmakat gyártani, melyek értéket teremtenek és többről szólnak, mint pusztán a legújabb sminktrendekről, vagy a “mi van a táskámban”-jellegű gondolatiságról. Az önazonosság pedig olyan vonzerő, amely szimpatikussá varázsol még a kamerán keresztül is.