Image építés a magyar YouTube-on – vigyázz, mit töltesz fel!


A világhálón az adatvédelem egyre nagyobb szerephez jut. De vajon mi a helyzet akkor, ha a saját magunk által feltöltött videós tartalmak elérhetőségéről van szó? A YouTube csatornák száma gombamód szaporodik, és a külföldi mintákat a hazai videósok is igyekeznek átvenni. Ugyan kereslet kétségkívül akad rájuk, de ha a siker titkát szeretnénk megfogalmazni, akkor az valahol az önazonosságban rejlene. A hazai videósok között is szép számmal adódnak olyanok, akik már megélhetés szinten tekinthetnek a legnagyobb videómegosztóra.

 

A siker nem feliratkozókban mérhető, és erre kiváló példa, hogy közel azonos számokkal rendelkezők között karrier és a feliratkozók tábora szerint is hatalmas különbség lehet. A hazai YouTube-on számos olyan csatorna megtalálható, melynek tulajdonosa olyan tartalmakat oszt meg magáról, amelyek mások számára teljességgel vállalhatatlan lenne. A probléma az egésszel az, hogy sokan tulajdonképpen fel sem fogják, ezzel milyen sokat ártanak maguknak, és jövőjüknek. Nem ritka, hogy szenvedélybetegek, komoly pszichés problémákkal küzdők mutogatják magukat a világhálón, ami természetesen szívük joga, viszont a szomorú az, hogy ehhez az internet nagyközönsége szívesen asszisztál is.

 

Ugyan felnőtt emberekről van szó, de a környezet felelőssége is sokszor felmerül. Akadnak olyanok is, akik annak ellenére is élnek a videózás szenvedélyének, hogy a család és a közvetlen környezet ellene van annak, sőt, nem akarnak szerepelni a felvételeken. Nem beszéltünk még azokról a gyűlölködő tartalmakról, mások személyiségi jogainak sárba tiprásáról, amelyek már jogi kategóriába tartoznak és akár meg is ütheti a bokáját a feltöltő. Nagyon fontos tehát, hogy meggondoljuk, milyen témáról, miként nyilvánulunk meg akkor, ha azt az internet nyilvánossága elé kívánjuk kitenni.

 

A privát szféra megőrzése legalább annyi kihívás elé állít egyeseket, mint az, hogy mit tegyenek meg a sikerért, s hol célszerű inkább meghúzni a határt. Nem mindegy az sem, kiket szeretnénk megcélozni a tartalmakkal, mint ahogyan az önazonosságon is sok múlik. Az önmegjátszás, a feliratkozók átverése és az erőltetett tökéletesség mutatása egyaránt unszimpatikusak lehetnek.